Navigation



کوره القایی

جهت رفع تنشهای پسماند residual stress و بهبود خواص مکانیکی فولادها معمولا از عملیات حرارتی تنش زدایی استفاده می شود . به عنوان مثال تنش زدایی فولادهای فریتی پس از جوشکاری, مقاوت به ضربه ناحیه تحت تاثیر حرارت Heat afected zoon را بهبود بخشیده و در فولادهای استنیتی و اغلب آلیاژهای غیر اهنی مقاومت به خوردگی را افزایش می دهد.
بلحاظ عملی تنش زدایی عبارتست از حرارت دادن یکنواخت فولاد از زیر خط بحرانی و نگهداری در دمای فوق برای مدت معین و سپس سرد کردن فولاد تا دمای معمولی سرعت سرد کردن بخصوص در اجزا سنگین یا سازه هایی با ضخامت متفاوت بسیار حائز اهمیت و مهم است. اگر سرد کردن به صورت یکنواخت صورت نگیرد , تنشهای جدیدی که گاهی برابر یا حتی بزرگتر از تنشهای قبلی هستند ,بوجود می آیند.
تنشهای پسماند در فولادهای فریتی بمیزان قابل توجهی مقاومت به شکست ترد را پایین می اورند. در فولادهای استنیتی که خطر شکستگی ترد چندان مهم نیست تنشهای پسماند احتمال stress corrision cracking را بخصوص وقتی که محیط اطراف عامل تشدید کننده باشد ,ایجاد می کنند.
پدیده های مختلفی عامل تنشهای پسماند هستند. این تنشها از ابتدای فرایند تولید تا انتهای آن و یا به عبارت دیگر از تولید شمش تا محصول نهایی نظیر برشکاری با گیوتین , خمکاری , ماشینکاری ,ریخته گری و جوشکاری می توانند ایجاد شوند. از نمونه های تاثیر تنشهای پسماند می توان به ۱. خمیدگی سازه ها بر اثر گرمای حاصل از نور خورشید ۲. تنشهای پسماند ناشی از جوشکاری و ۳. سنگ زنی اشاره کرد.
اگر پس از خمکاری (کارسرد)یک میله عملیات حرارتی بازیابی صورت نگیرد در سطح خارجی ناحیه خم شده تنش پسماند کششی و در سطح داخلی خم تنش پسماند فشاری ایجاد می شود . کوئنچ فولاد های ضخیم تنشهای پسماند سنگینی را در سطوح ایجاد می کند که این تنشها در حالت عادی در تعادل با تنشهای کششی موجود در مغز فولاد قرار دارد . آشکار شدن تنشها همرا با تغییر شکل دائمی فلزات می باشد .سنگ زنی یکی دیگر از منابع تنش پسماند است . تنشهای پسماندی که در اغلب متون جوشکاری به ان اشاره می شود , تنشهای تجمع یافته ای هستند که در اثر شیب حرارتی تند فرایندهای جوشکاری ایجاد می شوند.
تعدادی از عوامل در رفع تنش ها موثر هستند از جمله سطح یا مقدار تنش , زمان مصرف شده برای تنش گیری , دمای عملیات تنش زدایی و ثبات ساختار متالورژیکی فولاد که در عملیات حرارتی سایا سیکل کامل تنش گیری قبل انجام فرایندهای سختکاری برای تمام قطعات و قالبها اجرا میشود . البته این مهم نیازمند صرف هزینه هایی است که مشتریان با توجه به نتیجه قابل قبول انجام این کار آن را پذیرفته اند.
فولادهای مقاوم به خزش نظیر فولادهای کروم دار کم آلیاژ و فولاهای پر آلیاژ کروم دار نسبت به دیگر فولاد های کم آلیاژ نیاز به دمای بالاتری برای تنش زدایی دارند. اطلاعات بیشتر به زودی در سایت شرکت بارگذاری خواهد شد.

اطلاعات تماس

اراک - کیلومتر 30 جاده تهران - شهرک صنعتی خیرآباد - فاز 2- خیابان 302
شماره های تماس: 33553560-086
همراه: 09183613805 و شماره فکس: 33553559-086

تهران - بزرگراه فتح - بین فتح 9 و 11 مجتمع تجاری پارس حمید - واحد 19
شماره های تماس: 66394033-021
و همراه: 09184030702

کانال رسمی سایا در تلگرام

واحد مشاوره شرکت همه روزه از ساعت 8 الی 16 و پنجشنبه ها از ساعت 8 الی 13 به صورت آنلاین پاسخگوی شما می باشند.

سایا در شبکه های اجتماعی

مزیت رقابتی

زمان بندی دقیق

مطابقت با نمودار عملیات حرارتی

تنوع در ارائه خدمات

امکان آنالیز قبل از تحویل

Top of Page